Toners bestellen
Toners bestellen
Klantportal
Klantportal
Support
Support

wbb dakkapellen – Gendt

"Onze moderne werkplekken moeten het gewoon doen"

wbb dakkapellen zit er altijd bovenop

Bij wbb dakkappelen spreken we met Debbie Wismans over de rol van automatisering en digitalisering binnen het bedrijf. De prefab bouwer van dakkapellen uit Gendt heeft zowel IT, telefonie als printers van ISO Groep. Debbie is getrouwd met Ramòn Wismans, de eigenaar van wbb dakkapellen. Ze heeft verschillende taken binnen de organisatie, waaronder aansturing van hr, administratie, planning en service.
Eerst typt ze nog een urgent mailtje weg. “Deze mevrouw moet snel antwoord krijgen hoor. We zitten er altijd bovenop, dat verklaart mede ons succes”, begint ze haar verhaal.

Het succes van wbb dakkapellen

Van oorsprong is wbb dakkapellen een bouwbedrijf. Toen tijdens een project een fabrikant van dakkapellen failliet ging, nam mijn man dat over en zo is, bij toeval, onze specialisatie in dakkapellen ontstaan. Een goed product verkoopt zichzelf, merk ik. We krijgen goede recensies van klanten die mondeling reclame voor ons maken. Naast eigen verkooppunten hebben we ook partners waarbij onze dakkapellen in de showroom staan. Iedereen kan daar met eigen ogen zien en handen ervaren hoe het zit met de kwaliteit van ons product.

Ambachtelijke kwaliteit dakkapellen

Onze topper is de kunststof dakkapel, van keraliet met houtnerf en rabatdelen, maar we leveren ook houten, zinken en aluminium dakkapellen. We werken nauw samen met een kozijnen leverancier. Alle dakkapellen worden op maat in eigen beheer vervaardigd en binnen een dag, wind- en waterdicht, door onze eigen vakmensen, geplaatst. We hebben een dagelijkse routine waarbij we alle geprepareerde onderdelen in bussen vervoeren naar de plek van bestemming. Nadat onze monteurs een gat in het dak gemaakt hebben, komt er om 10 uur een kraan die de onderdelen op het dak hijst. Zo plaatsen we drie tot vijf dakkapellen per dag in heel Nederland.

Fraaie dakkapellen met hoge Rc waarde

Niet alleen de afwerking speelt een rol, ook energiebesparend materiaalgebruik is belangrijk. De dakkapellen fabrikant isoleert op een ingenieuze manier en kan een Rc waarde van minimaal 6 en hoger leveren, zonder dat het aangezicht van de dakkapellen hun gezicht verliezen en onnodig dikke dakranden en wangen ontstaan.

Werken op afstand met Microsoft 365

We hebben zeven moderne werkplekken. Het belangrijkste is dat ons systeem stabiel en snel werkt. Het is verbazingwekkend hoe snel digitalisering overal plaatsvindt en hoe snel communicatie verloopt. Klanten reageren zo snel op mails, het lijkt soms wel WhatsApp.

Geregeld werken we ook vanuit huis, of uit het buitenland. Via de cloud wil je dan in kunnen loggen op het bestaande systeem en toegang hebben tot al je bestanden en mail. ISO Groep heeft dat toen ook ingericht op onze laptops.

Overstappen van DSL naar glasvezel

De productielocatie van wbb dakkapellen is gevestigd in het buitengebied aan de Galgendaal op een industrieterrein in Gendt. De internetverbinding hier was traag en het systeem haperde regelmatig. Geregeld kwam het voor dat we stillagen. We hebben toen met hulp van ISO Groep de DSL-verbinding vervangen door een glasvezelverbinding en nu loop alles op rolletjes. Het verschil is vooral merkbaar bij het up- en downloaden van grote Cat- en Inventor bestanden.

Winst vanuit het automatiseringsproces

Van het versturen van een offerte tot facturen er gaat steeds meer digitaal, maar er valt ook nog winst te behalen. Hoe ziet het werkproces eruit bij wbb dakkapellen en waar is er ruimte voor verdergaande automatisering?

  • Verkoop: aanvragen komen binnen via de telefoon, de mail en de website binnen en uitgewerkt in een offerte die meestal met de mail – en soms nog op papier – naar de klant gestuurd wordt. Het voordeel van mail is dat je gelijk een historie opbouwt en correspondentie makkelijk terugvindt. Er zijn ook adviseurs die bij klanten thuis of op de vestigingen deskundig advies geven en een offerte op maat uitbrengen. In de toekomst zou dit ook via een tablet kunnen gaan die de verkopers bij zich hebben.
  • Opvolging leads: offertes print Debbie altijd uit en ze gebruikt ze om leads telefonisch op te volgen.
  • Productie: zodra een offerte opdracht wordt, gaan de werkvoorbereiders er mee aan de slag van elke dakkapel wordt een tekening uitgewerkt in het programma AutoCAD en/of Inventor. De werkplaatsproductie wordt digitaal aangestuurd. De tekeningen worden eerst gesynchroniseerd met de SharePoint-omgeving en daarna ‘praat’ de afkortzaag met het bestand om een maatwerk product te zagen.
  • Orders verzamelen: orders worden handmatig ingeladen en de werklui krijgen een uitgeprinte tekening mee.
  • Installatie en oplevering: de dakkapellen worden in één dag geplaatst. Na een geslaagde installatie van de dakkapel tekent de klant op een doordruk werkbon voor akkoord. De klant krijgt hiervan direct een kopie bon. Het origineel wordt ingescand en zowel digitaal als in een papieren dossier bewaard. In de toekomst zou dit ook gedigitaliseerd kunnen worden.
  • Klantenservice: voor dakkapellen aan de voorkant heb je altijd een vergunning nodig, desgewenst verzorgt wbb de vergunning, inclusief de bijbehorende tekening voor de dakkapel. Is er schade, een kapotte ruit komt voor, dat wordt dan ook op de werkbon gezet en volgt er een tweede installatie ronde. Voor goede klantenservice is goede communicatie via de mail en telefoon onontbeerlijk.
  • Facturatie: de facturatie gaat grotendeels digitaal via de mail. Ontvangen facturen worden uitgeprint en ingescand voor het boekhoudprogramma. Wellicht loont het de moeite om te onderzoeken of het boekhoudprogramma de optie biedt om facturen van derden direct te laten mailen naar het boekhoudprogramma. Ook de scanner kan steeds slimmer ingezet worden voor scannen naar applicaties.

Wat wil wbb dakkapellen?

  • Altijd en overal kunnen mailen en doorwerken
  • Altijd telefonisch bereikbaar zijn
  • Snel, grote bestanden en tekeningen uploaden en downloaden
  • Zelf A4 – en A3-formaat documenten in kleur printen

Welke digitale oplossingen levert ISO Groep?

Snel en goed

Debbie Wismans, wbb dakkapellen:

“Het belangrijkste is dat onze IT-omgeving snel en goed werkt. We merken dat een snelle glasvezelverbinding daarbij enorm helpt. ISO Groep heeft dit helpen aanleggen. Ze zorgen ervoor dat we altijd en snel door kunnen blijven werken, bellen en printen.”

Vragen over deze case?

Neem contact op met
Harold Veldhoen