Teamviewer
Teamviewer
Klantportal
Klantportal
Support
Support

Lof voor leraren Innerwaard IKC’s

Nationale Onderwijs Week

In de Nationale Onderwijs Week staat de veerkracht van het onderwijs centraal. Hoe is het daarmee en welke rol spelen digitale voorzieningen zoals printers, telefonie en ICT daarbij? We praten met bestuursadviseur Miryam Donkervoet bij Stichting Innerwaard Integrale Kindcentra (IKC):

‘Allereerst bedankt voor de mooie droogbloemen, die krijgen een mooie plek. Juist in deze tijd wordt er veel van leerkrachten gevraagd. Tijdens de Dag van de Leraar zijn ook al onze leerkrachten in het zonnetje gezet. Heel leuk dat ISO Groep op deze manier ook haar waardering voor het onderwijs laat blijken.’

ICT is ongelooflijk belangrijk in het onderwijs

Voor onze scholen is 2020 een ander jaar dan anders. Het belang van goede ICT is in deze tijd ongelooflijk belangrijk gebleken. Natuurlijk moeten onze printers en telefoons het doen, maar als een device niet werkt, of een verbinding hapert, dan hebben we acuut een probleem. Voor goed digitaal onderwijs is ICT een must. Logisch dat een betrouwbare ICT-partner ook belangrijk is.

ICT-project

Innerwaard is een stichting voor primair onderwijs met zeven IKC’s en één basisschool. De IKC’s bieden onderwijs en opvang onder één dak voor kinderen van 0/2 – 12 jaar. We hebben negen locaties in de gemeenten Duiven en Westervoort met ruim 2000 leerlingen en 200 personeelsleden. Al onze locaties beschikken over telefonie van ISO Groep, en zeven locaties hebben ICT en printers van jullie.

ICT-advies scholen

We hebben een klein bestuur en werken ‘lean & mean’. Inhoudelijk hebben we daardoor zelf niet alle kennis in huis en zijn we afhankelijk van derden. We wilden eerst iemand voor een dag inhuren voor ICT-advies, maar gebruiken nu ISO Groep als sparringpartner. Marnix komt regelmatig langs om antwoord te geven op al onze vragen. Hij werkt ook proactief en signaleert ICT-issues.

450 Teams

Ik merk dat jullie ICT heel laagdrempelig benaderen en inrichten. Jullie weten wat er op scholen speelt. Zo werken wij nu veel met Teams. ‘Weet je dat je 450 Teams-groepen hebt’, zei Marnix. Dat was even slikken. Iedereen kon groepen aanmaken. Leerkrachten én kinderen. We hebben Teams inmiddels opgeschoond en er zijn Teams-regels bedacht. Nu is het alleen voor docenten mogelijk een groep te maken.

Onderwijs op afstand

De school draait nu fysiek én in steeds grotere mate ook weer op afstand de lessen. Dat vraagt veel van onze leerkrachten. Nu het volgende coronahoofdstuk is aangebroken, zien we dat kinderen met klachten, of kinderen uit gezinnen met klachten, thuis moeten blijven en ook daar goed onderwijs moeten kunnen volgen. Dat gebeurt op verschillende manieren. Onder andere met een laptop op afstand via Teams. Dit is een onderwerp wat volop onze aandacht heeft. Hoe kun je kinderen zo goed mogelijk de les laten volgen? Hebben kinderen thuis een laptop? Of krijgen ze er tijdelijk één van school?

Snappet

Op onze verschillende scholen en in de groepen wordt anders gebruik gemaakt van ICT. Kinderen hebben soms een eigen Snappet-device. Met Snappet (een adaptief onderwijsplatform en een tool voor learning analytics) maken de leerlingen opdrachten via een tablet of laptop, in plaats van in een werkboek of schrift. Anderen leerlingen delen de laptop.

Onderwijs & ICT-beheer

De meeste scholen hebben een ICT-coördinator op locatie. Die is verantwoordelijk voor het oplossen van kleine problemen en die kan bijvoorbeeld zelf gebruikers aanmaken. Als er storingen zijn, dan kunnen zij direct contact opnemen met jullie. ISO Groep verzorgt ons ICT-beheer. De samenwerking tussen de ICT’ers op school en ISO Groep werkt goed.

 

Vragen over deze case?

Neem contact op met
Harold Veldhoen