Teamviewer
Teamviewer
Klantportal
Klantportal
Support
Support

Oplossingen voor de 5 meest voorkomende printer problemen

Wat zijn de vijf meest voorkomende printer problemen? En hoe los je ze op? 

Heb je vastgelopen papier? Vlekken, strepen of banen tijdens het printen of scannen? Of een ander technisch defect? Het overkomt je altijd op een moment dat je er niet op zit te wachten! Deze vaak voorkomende problemen met printers zijn voor iedereen herkenbaar.

Peter Theunisse, onze service manager printing, geeft je tips om je printer snel weer aan het draaien te krijgen.

1. Printer pakt geen papier uit de papiercassette

Door het niet juist plaatsen van het papier in de printer, kan er een papierstoring ontstaan.

Zo los je dit papier probleem op. Zorg ervoor dat het papier:

  • strak opgesloten ligt tussen de geleiders
  • geen omgevouwen hoeken aan het papier zitten
  • geen papier dubbel gevouwen ligt in de papiercassette
  • er geen papier achter de papiercassette ligt

2. Strepen tijdens het scannen en kopiëren

Heb jij strepen tijdens het scannen of kopiëren? In de meeste gevallen zit er vuil op de scanglas, ook wel sleufglas genoemd, van de scanner. Dit scanglas zit naast de grote glasplaat onder de klep.

De oplossing voor dit printer probleem is eenvoudig: reinig de sleufglas met een droge doek. Zie je daarna nog strepen? Gebruik dan een licht vochtige doek.

3. Lichte banen op de afdruk

Heb je last van banen door je foto of logo? Meestal komt dit door het niet goed verdelen van de toner in de procesunit.

Dit printer probleem kan je oplossen door de kalibratie uit te voeren. Deze is te vinden in het Systeemmenu van je printer onder Onderhoud.

4. Vlekken en strepen op de afdruk bij dik papier

Je printer kan meerdere soorten en gewichten van het papier verwerken: normaal, dik, kleur, gecoat e.d.. Het gewicht kan variëren van 60gr/m2 tot 300gr/m2.

Welk papier je ook gebruikt, zorg voor de juiste instellingen van je papiercassette.

In het systeemmenu van je printer kan je per papiercassette aangeven welk soort of gewicht papier je geplaatst hebt.

Bewaar het papier op de juiste manier:

  • op een droge plaats
  • niet op de grond, maar op een pallet o.i.d
  • in een gesloten verpakking

Heeft de printer lang stil gestaan? Haal het papier uit de printer en gebruik papier uit een nieuw gesloten pak.

5. De printer heeft een technisch defect

Een technisch defect zie je meestal op het display van je printer, of er brandt een rood waarschuwingslampje. In de meeste gevallen zie een foutcode in beeld beginnend met een C.

Probeer het volgende:

  • zet de printer uit met de hoofdschakelaar
  • schakel de printer na 10 seconden weer in met de hoofdschakelaar

Als de foutcode niet verschijnt binnen 5 minuten na het inschakelen, dan kan je de printer weer gebruiken.

Verschijnt de foutcode direct weer in beeld? Noteer de foutcode en de laatste 4 cijfers van het serienummer en bel 0418-655050, of stuur een mail naar planning@isogroep.nl, of stuur een appje.

Heb jij andere printer problemen? Benader ons gerust.

Ontdek meer over onze onderscheidende service op printers of bekijk onze printoplossingen.